افزایش توان تولید نفت سكوی سروش با تولیدی كردن چاه های قدیمی
نوشته شده توسط : devojke

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، 'كوروش منجزی' گفت: سكوی سروش به عنوان یكی از پیشرفته ترین و ایمن ترین سكوهای ایرانی در آب های خلیج فارس به عملیات فرآورش نفت می پردازد كه ظرفیت تولید این سكو 210 هزار بشكه در روز است.

وی گفت: سكوی نفتی سروش از استاندارد بسیار بالایی برخوردار است؛ به گونه ای كه سیستم 'مجوز صدور كار گرم و سرد' این سكو به عنوان یك الگوی موفق در شركت ملی نفت ایران انتخاب شده و قرار است به دیگر شركت ها نیز تعمیم یابد.

منجزی ادامه داد: با توجه به این كه فناوری به كار رفته در سكوی سروش كاملا به روز است، برنامه ریزی های خوبی انجام شده تا ظرفیت تولید میدان افت نكند و یكی از این برنامه ها، قرار دادن چاه های قدیمی در مدار تولید است.

رئیس سكوی سروش اظهار كرد: با استفاده از پمپ های درون چاهی نفت این منطقه تولید و با بالاترین كیفیت در سكو جداسازی و فرآورش، سپس نفت تولیدی با بهترین استانداردها برای صادرات آماده می شود.

به گزارش شبكه اطلاع رسانی نفت و انرژی، منجزی گفت: شركت نفت فلات قاره برای افزایش تولید مخزن سروش و نوروز برنامه های مختلفی در دست اقدام دارد كه حفر 8 حلقه چاه جدید و وارد مدار كردن برخی از چاه های قدیمی با بیش از 40 سال عمر از جمله آنهاست.

وی ادامه داد: دو چاه 30 و 31 تاكنون حفاری و چاه شماره 30 وارد مدار شده است و روزانه حدود 4500 بشكه نفت از آن تولید می شود و چاه 31 نیز به زودی وارد مدار تولید خواهد شد.

رئیس سكوی سروش افزود: چاه های میدان نفتی سروش عمر بالایی دارند؛ از این رو نیازمند بازسازی است، ضمن آن كه برای افزایش تولید از این میدان نفتی، چاه های هدف بازسازی و تمام تجهیزات نوسازی خواهد شد.

منجزی اظهار كرد: مخزن میدان سروش از مخازن كم فشار است؛ به همین دلیل نفت به صورت طبیعی بیرون نمی آید، ضمن این كه نفت آن فوق سنگین است؛ از این رو برای استخراج نفت آن از سیستم پمپ های درون چاهی استفاده می شود.

وی افزود: نفت میدان سروش سنگین تر از نفت میدان نوروز است؛ از سویی نفت میدان نوروز برای فرآورش به سكوی سروش می آید، علت این موضوع هم شبیه بودن ساختار نفت این دو میدان به هم است؛ به گونه ای كه می توان عملیاتی را كه برای فرآورش نفت سروش انجام می شود، روی نفت نوروز نیز انجام داد.

به گفته ی رئیس سكوی نفتی سروش، در كنار فرآورش نفت میدان های سروش و نوروز، تمام گازهای همراه نفت با یك خط لوله دریایی 8 اینچ به خارگ منتقل می شود.

وی ادامه داد: فاصله میدان نفتی نوروز با سكوی نفتی سروش حدود 50 كیلومتر است، ضمن این كه نفت میدان نوروز با خط لوله 22 اینچ وارد سكو می شود.

به گزارش ایرنا، میدان نفتی سروش، در سال 1962 میلادی كشف شد و با حفر اولین چاه با تولید روزانه حداكثر 14 هزار بشكه نفت به مرحله بهره‌برداری رسید. مساحت تقریبی این میدان حدود 260 كیلومتر مربع است كه در 83 كیلومتری جنوب‌ غربی جزیره خارگ قرار دارد.

میدان نفتی نوروز نیز در سال 1966 میلادی كشف شد و با حفر چاه NR- 2 به مرحله عملیاتی رسید. مساحت تقریبی این میدان حدود 300 كیلومتر مربع است و در 93 كیلومتری شمال‌غربی جزیره ‌خارگ و در 53 كیلومتری میدان نفتی سروش قرار دارد.

نفت درجای میدان سروش 7 میلیارد و 500 میلیون بشكه و نفت درجای میدان نوروز یك میلیارد و 930 میلیون بشكه برآورد می‌شود. از این رو ‌بازسازی و توسعه تاسیسات بهره‌برداری نفت از میدان های سروش و نوروز ضروری به شمار می رفت.

اقتصام**9189**1561





:: برچسب‌ها: دریاچه ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: